تبلیغات
آستارا نیوز - نگاهی به نقش راه های مواصلاتی در توسعه گردشگری/ مهندس سعید پو واجد
سلام بر همه ی جویندگان فهم و بصیرت ،پایگاه اطلاع رسانی مهندس سعید پوواجد / بندر آستارا09363212161

نگاهی به نقش راه های مواصلاتی در توسعه گردشگری/ مهندس سعید پو واجد

جمعه 26 خرداد 1391 01:30 ب.ظ

نویسنده : آستارا نیوز سلام بر همه ی جویندگان فهم و بصیرت ، پایگاه اطلاع رسانی مهندس سعید پور واجد /بندر آستارا 09363212161

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی پرونده سفر مسافرین به شهرستان مرزی آستارا با حضور 819 هزار مسافر بسته شد. این آمار در مقایسه با نوروز سال گذشته از 607 هزار نفر به 819 هزار نفر رسید كه حدود 35 درصد افزایش نشان می دهد. هر چند كه به دلیل تعطیلاتی كه در ابتدای طرح نوروزی از 25 اسفند تا 15 فروردین وجود داشت و همچنین توزیع خوب سفر و برنامه ریزی بهتر از سوی مردم و بالاخره مدیریت خوب ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری و همكاری خوب و موثر هلال احمر، آموزش و پرورش و به ویژه نیروی انتظامی از تراكم و ازدحام مسافرین در مقایسه با سال های گذشته خبری نبود ولی به دلیل عوامل مذكور این افزایش نسبی نه تنها در آستارا و گیلان بلكه در همه شهرستان ها و استان های گردشگر پذیر كشور در اصل به چشم نیامد. بر اساس آمار رسمی وزارت راه و مسكن و شهر سازی در ایام اجرای طرح نوروزی حدود 55 میلیون سفر در كشور انجام شده است كه نزدیك به 85 درصد آن از طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای صورت گرفته است. یعنی بدین ترتیب اگر آستارا دارای امكاناتی از قبیل ناوگان ریلی ، ناوگان هوایی و ناوگان دریایی بود با یك حساب سرانگشتی تنها حدود 15 درصد دیگر به تعداد مسافرین این شهرستان در ایام اجرای طرح نوروزی افزوده می شد كه نمی تواند رقم قابل توجهی باشد. اگر مقایسه ای بین دو استان مسافر خیز گیلان و مازندران صورت گیرد در خواهیم یافت كه استان مازندران با داشتن سه بندر در مقابل یك بندر گیلان، سه فرودگاه رامسر ، نوشهر و ساری در مقابل یك فرودگاه رشت و برخورداری از امكانات ریلی در مقایسه با گیلان كه هنوز فاقد راه آهن است، مقام اول كشور در مقابل هفتم گیلان – در جذب مسافر نوروزی – را در میان استان های كشور كسب نكرده است بلكه با توجه به نقش 6/2 درصدی فرودگاه ها، 6/3 درصدی راه آهن و 2/9 درصدی حمل و نقل دریایی در جابجایی مسافرین كه آمار بسیار پایینی در مقایسه با كشورهای توسعه یافته محسوب می شود، با اطمینان می شود ادعا كرد كسب رتبه اول مازندران در مقایسه با رتبه هفتم گیلان در اصل به دلیل امكانات جاده ای این استان و داشتن سه جاده نسبتا كوتاه و مستقیم به تهران در مقابل یك جاده گیلان به مركز كشور حاصل شده است. استان مازندران علاوه بر داشتن دو جاده ورودی بزرگ و بی دردسر از سمت غرب به طرف گیلان و از سمت شرق به سمت گلستان كه به صورت آزادراه نیز می باشد، دارای سه جاده هراز، فیروز كوه و چالوس به طرف تهران و كرج است – جدا از اتوبان 6 بانده در حال احداث موسوم به آزاد راه تهران شمال كه به شهرستان نور ختم می شود – در حالیكه استان گیلان با جمعیتی تقریبا برابر با استان مازندران و برخورداری از مرز زمینی بین المللی با دنیای خارج – برخلاف مازندران كه هیچگونه مرز زمینی ندارد – فقط و فقط دارای یك جاده قدیمی (رشت – قزوین) به طرف استان های مركزی كشور است كه در سال های اخیر به صورت ناقصی تبدیل به یك آزاد راه چهار بانده غیر استاندارد شده و هنوز 11 كیلومتر از آن در حوالی تونل منجیل همانند یك قیف از 4 باند به 2 باند تبدیل شده و باعث ازدحام خودروهای مسافرین و هدایت پر دردسر و كند آنها توسط مامورین پلیس راه گیلان می شود. هر چند كه در آخرین سفر رئیس جمهور به گیلان در اواخر زمستان گذشته كلنگ تكمیل 11 كیلومتر باقی مانده از آزاد راه مذكور بر زمین زده شد ولی طرح مذكور برای احداث تونل دوم منجیل و ورودی خروجی های آن به گفته خود مسئولین در یك دوره سه ساله به بهره برداری خواهد رسید! از طرف دیگر ورودی اصلی استان گیلان از طرف استان های شمال غربی كشور شامل آذربایجان های غربی، شرقی و استان اردبیل به یك دره عمیق و گردنه بزرگ و در عین حال زیبای حیران ختم می شود كه تا به امروز هیچ طرحی برای 4 بانده كردن آن در حد یك مطالعه و یا حتی یك حرف تو خالی هم صورت نگرفته است! جاده پرپیچ و خطری كه تا همین چند هفته پیش یعنی تا 28 اسفند با بارش برف سنگین و یخبندان پس از آن، مانع بزرگی برای حضور انبوه و بهره مندی آسان از ظرفیت عظیم این سه استان با حدود 7 میلیون نفر جمعیت برای ورود به استان های شمالی از طریق شهرستان آستارا شده بود. جان كلام اینكه با توجه به مطالب مطروحه و نقش 85 درصدی حمل و نقل جاده ای در كشور برای جابجایی مسافرین، مسئولین شهرستان آستارا و همچنین مسئولین استان گیلان برای توسعه صنعت توریسم و رونق گردشگری و ایجاد تحول در منطقه چاره ای جز توجه بیشتر به جاده های ورودی و خروجی آن و همچنین پیگیری احداث راه های جدیدی مانند پونل – ماسوله به استان زنجان (همسایه ای كه هیچگونه جاده مناسب ارتباطی با گیلان ندارد!!) و رحیم آباد رودسر به استان قزوین كه به كندی در حال ساخت است و همچنین چهار بانده كردن جاده آستارا به تالش و رشت و اردبیل به آستارا ندارند. تعللی كه در احداث آزادراه چهار بانده آستارا به تالش صورت گرفت به حدود سه سال میرسد در صورتیكه در برخی استان های كشور در یك پروژه سه ساله صدها كیلومتر اتوبان 6 بانده و استاندارد در ایران احداث و به بهره برداری رسیده است. جالب این كه در استفاده ناقص مسافرین و شهروندان از این آزاد راه در حال احداث كه از حوالی خطبه سرا به آستارا در یك فاصله 45 كیلومتری تكمیل شده نیز مانع بزرگی مانند پل قدیم شهر لوندویل وجود دارد كه همانند تنگ منجیل این آزاد راه را در محل پل فعلی لوندویل از 4 به 2 باند كاهش داده و با ایجاد یك ترافیك نسبتا سنگین در این شهر حدود نیم ساعت بر اعصاب مسافرین نوروزی یا تابستانی به آستارا سوهان می كشد در صورتی كه پل دوم این آزاد راه در سایر نقاط این مسیر مانند شهرهای حویق و چوبر احداث و به بهره برداری رسیده است. به امید روزی كه همه مسئولین در ورود به بحث مهم و تاثیر گذار گردشگری و توریسم و دادن شعارهای خشك و خالی برای توسعه و تقویت آن، دقت تامل بیشتری كرده و با ریشه یابی مشكلات، قدم های موثری برای رونق هر چه بیشتر صنعت توریسم در تمام ایام سال به ویژه در سال تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی بردارند كه حضور انبوه مسافرین داخلی و خارجی در آستارا و تزریق پول های آنها به بازار این شهرستان یكی از بهترین و آسان ترین راه های نجات اقتصاد نسبتا راكد این شهرستان مرزی می باشد.

جعفر گلابی راننده نمونه تاكسی شهری آستارا معرفی شد
مدیرعامل شركت تعاونی تاكسیرانی آستارا راننده نمونه این تعاونی در سال 90 را اعلام كرد. بهزاد پیران به خبرنگار تارك خزر گفت با توجه به سرویس دهی منظم، اخلاق و رفتار مناسب با شهروندان و خدمات دهی وی به مردم به ویژه ساكنان شهرك عباس آباد و غلام محله، هیئت مدیره شركت تعاونی تاكسیرانی آستارا تصمیم گرفت آقای جعفر گلابی را به عنوان راننده نمونه این تعاونی در سال 90 انتخاب نماید. وی با قدردانی از زحمات همه رانندگان تاكسی شهری آستارا از همكاری فرماندار، شهردار، فرمانده انتظامی، سازمان تاكسیرانی شهرداری و راهنمایی و رانندگی با شركت تعاونی تاكسیرانی آستارا تشكر و قدردانی نمود. پیران با اشاره به سابقه فعالیت 55 ساله تاكسیرانی آستارا اظهار داشت پس از تاكسیرانی رشت، تاكسیرانی آستارا مقام دوم استان گیلان از نظر سابقه فعالیت را دارا می باشد. وی افزود ناوگان این تاكسیرانی دارای 320 دستگاه تاكسی درون شهری است كه نوع خودروهای آن پیكان، پژو روآ، پژو 405 و سمند می باشد. پیران تصریح كرد محدوده فعالیت تاكسیرانی آستارا از جنب جایگاه CNG جلال آباد تا پایانه باربری در روبروی تالاب استیل است و كلیه رانندگان شركت تعاونی تاكسیرانی آستارا آماده خدمات رسانی به مردم در سال تولید ملی می باشند.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: جمعه 26 خرداد 1391 01:36 ب.ظ